Dag 3 Chai Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu Dag 3 Chai Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu

Dag 3 Chai Mai

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Topdag.

Vandaag de dag begonnen om 0715 met de wekker. Echt afzien na 2 weken uitslapen.
Gelukkig had de eigenaris de dames, die het ontbijt maken, voor 0800 aan het werk gezet. Lekker ontbijtje met geroosterd brood, gebakken ei, drankjes, toetjes, fruit zoals annanas e.d. jammie en heerlijk lux.

Exact om 0830 kwam er een busje aanrijden om ons weg te brengen naar een olifanten kamp. Inde bus zat al een Israelies gezin, en later voegde zich nog een Amerikaans gezin hieraan toe.
Met zijn allen een reisje van 1 uur ondergaan naar het Noorden.

Aangekomen in een bosrijk gebied, zagen we al de 1e olifanten.
Deze stonden op een vrij kaal gebied, vast aan een ketting.
Naast elke olifant een " Mamuut". Deze Thai is de vaste verzorger van de betrefeffende olifant.
Er leuke lui, die volgens mij goed zorgen voor de olifant.

1van de Thai , Su mit, gaf ons uitleg over de olifanten.
Het waren alle "domestic" olifanten, allen geboren in gevangenschap. Schitterende beesten. Ze zaten aan de ketting omdat ze allemaal van verschillende families afkomstig zijn. Hierdoor ken ze elkaar niet goed en maken ze soms ruzie. Ook ontsnapt er wel eens 1, en dan moeten ze geluk hebben dan ze die levend terugvinden. De locals willen de olifanten namelijk wel eens vergiftigen.

Na het omkleden in blauwe unfiformen, mochten met een grote mand de olifanten voeren. Met name complete trossen bananen, maar ook bamboe is sterk favoriet.

Mooi om te zien hoe ze het aanpakken met hun slurf. Zelf loop je gewoon tussen de olifanten en de slurfen snuffelen overal aan.
Een olifant slaap maar 4 uur per dag, en is 20 uur per dag wakker en eet dan bijna continue.

Na het eten kregen we uitleg ovet commando,s geven, opstappen op de rug van de olifant, en daarna zelf een klein stukje rijd3n.
Als je op een olifant zit, besef je pas hoe groot hij is. Dik 3 meter hoog toorn je boven alles uit. Een harde huit, met stekelige haren.
Op het moment dat je in zijn nek/rug zit, buig je een beetje voorover. Je moet dan beide handen op zijn grote kop leggen, anders val je voorov er.
Bij het op-en afstappen moet je de oren goed vastpakken.

Na de 1e introductie lekker lunch. En een 1/2 uur pauze.

Na pauze gingen we een parcourtje lopen. In dit geval de olifanten, en per olifant 2 personen erop.
1 in de nek, en 1 er iets achter op.
Een olifant is vrij breed, dus de person achterop zit bijna in spagaat.

Na een tijd lopen, waarbij het een groot deel regent, ivm het regenseizoen, mogen we ze ook nog wassen. En dat is erg gaaf.
De olifanten vinden dat heerlijk. Lekker liggen in het water, en wij ook in het water met een emmer en borstel lekker die prachtige beesten afschobben. Bijzonder om zo naast een badende olifant te staan, en dikke lichamen en oren te schobben.
Ps. Als een olifant gaat baden, dan piest en poeps hij ook. Dus het water is niet echt schoon.

Hierna lekker douchen, en met de bus terug naar Chai Mai. Erg bijzondere dag. Top

Vanavond verrast door Lisa en Fons. Omdat we vandaag exact 25 jaar getrouwd zijn , is er een tuktuk geregeld, en worden we verrast in 1 van de meest luxueuze restaurants in Chai Mai. Fantastich, heerlijk, en top geregeld. Wat wenst een oudet nog meer.

Morgen gaan de mannen relaxen, en de vrouwen gaan een dagje Thais eten koken.

Tot morge

• 21 Juli 2014 - 20:07

Ruud:

Geweldig, wat gaaf. Zelf een olifant wassen, daar droom je toch van .... Alleen dat van die poep en pies, toch iets minder.
    Gefeliciteerd met deze 25 jaar. Toch wel knap van je! En veel plezier vanavond met jullie kanootje.

• 21 Juli 2014 - 20:07

Ruud:

Kadootje natuurlijk (stomme spellingscontrole )

• 21 Juli 2014 - 20:08

Ruud:

En wanneer krijgen we foto's te zien?

• 22 Juli 2014 - 10:51

Corien:

Leuk om te lezen, Han! Ik stuur alle reisverslagen ook door naar Evert ipv alles te vertellen, lekker makkelijk toch? Mogen jullie dat thais gekookte eten van Edith en Lisa wel helpen opeten? Mag ik toch hopen! Fijne dag maar weer en h.groet uut Almeloooo