Reis naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu Reis naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu

Reis naar Chiang Mai

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Familie

17 Juli 2014 | Thailand, Ayutthaya

Reis naar Chiang Mai
Voor de Thai is het volgens mij winter. Je ziet ze overal lopen in spijkerbroeken, leggings, jasjes, petjes, handschoenen, pffff. De toeristen hebben daartegen bijna nietsaan, anders leggen ze het af.
Officeel is het regentijd. Dat betekent dat het erg lokaal ineens even kan regenen. Kort buitje, en alles koelt een paar graden af. Echtet na de bui, van een minuut of 10, stijgt het weer naar het normale uitgangspunt.
Vanmorgen met rugzakken  en koffer met de lokale "Kooitaxi"  naar het lokale busstation vertrokken. Op het drukke station word je gewoon opgevangen door locals, die je de juiste bus in dirigeren. Betalen doe je gewoon in de bus. Ideaal.En dan zit je om 1110 in de bus. Echter word in gebarentaal uitgelegd dat het oude gevaart pas om 1200 vertrekt. Dus maar even een rondje lopen.
De bus is van het model jaren 50. Alle ramen kunnen cq zijn open, de voor en achterdeur staat ook gewoon open. Lekker makkelijk om ergens snel uit te stappen...
Verder zit de chaufeur rechts vooraan. ( ja, in Thailand rijden ze link). Daarnaast de kaartjes knipper. Volgens mij meestal de vrouwe van...
In de bus staat 2 stoelen in de linker rij, en 3 stoelen in de rechter rij.Zelfs de Thai hebben moeite met deze krappe stoelem, dus laat staan Fons. Hij heeft er even mogen zitten, maar neemt dan eigenlijk gelijk 3 stoelen in beslag.
Aan het plafond hangt een mooie kitse beschildering, en vele lampjes.
In Thailand is het gebruikelijk dat de achterbank vrij gehouden word voor monikken. Dat wisten we wel, maar de chauffeur had ons daar neergezet bij de start. Echter binnen 10 minuten stapte de 1e monnik al in, en keek ons met een blik aan dat er maar plaatst gemaakt moest worden.De Edith opstaan (want een monnik mag NIET naast een vrouw zitten)Na een tijdje kwam er weer 1 bij, en mocht ook Lisa een andere plek zoeken.Wat een monnik blijkbaar wel mag, is zijn waterflesje achterloos uit het raam gooien.En direct er achteraan ook nog een papiertje van zijn zuurtje. Tja...
De rit duurde in deze hobbilige, te strak afgeveerde, en lawaairige bus 2,5 uur.Na aankomst in onze overstap plaats werden we in een iets kleinere bus, met airco, gepropt. Het was van het type transporten, maar dan met 15 zitplaatsen. Mooie busjesdie je erg veel rond zie rijden in Thailand. Lekker snel en is leuk voor een keertje.
In Ayutayya aangekomen, uit de koele bus, in de hectiek van een erg drukke straat, vol  met busjes, tuktuk,s en hoopje studenten die in vlekkeloze pakjes net klaar met school zijn en met diverse soorten vervoer doorreizen. Ook de vele brommer taxi,s, waarbij de chaufeur een helm draagt en een groen vestje, neemt iedereen met tegen betaling. Soms zelf 2 achterop. (Zonder helm natuulijk, want de chaufeur had er al 1 op).
Op het station even de bagage op een veilige plaats opgeborgen, en met een klein pontje de rivier over gestoken. Daar een rondje gelopen langs de vele kraampjes, maar de hitte werd , met name Edith, teveel. Dus een mooie plekje gevonden langs de rivier. Mooi uitzicht, lekker eten. Jammie.
Omstreeks 8 uur even teruglopen naar het stationnetje, en dan de trein in om 2100 uur

• 17 Juli 2014 - 21:00

Greet:

Dan is reizen een heel andere ervaring! ben benieuwd naar de foto van Fons die op 3 zitplaatsen tussen die kleine Thaise mensen.
    Wij hebben vanaf morgen ook vakantie. Nog een ochtendje werken en dan ook vrij!! Heerlijk.xx