5e dag Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu 5e dag Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu

5e dag Chiang Mai

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Kookcursus van Baan Thai (tip van Judith). Dat betekende dus vroeg opstaan voor ons, wat best lastig was na de inspannende olifantenbelevenissen van maandag. Maar goed, we hebben ons naar het ontbijt gesleept waar we wentelteefjes kregen. De ontbijten hier zijn ongelooflijk zoet, veel jam, geen vleeswaren, mierzoete drankjes en toetjes. Ik begin de ham en bacon best te missen. Lisa mist vooral de kaas, maar heeft nu een oplossing gevonden. Een kilo kaas gekocht voor 460 Bat, zo n 10 euro, bij een scooter verhuurder genaamd Sunshine Jan. Uit Vroomshoop of all places haha. Woont al een tijdje hier en vermaakt zich prima.Terug naar de kookcursus.  Met zijn negenen aangekomen bij Baan Thai worden we hartelijk ontvangen door Nok. Haar naam betekent vogel. We krijgen uitleg over rijst en welke verschillen er zijn. We zitten samen met een Israelisch stel (ja alweer) en een gezin uit Limburg en Jan, een Duitser die zeer goed nederlands spreekt en oa Chinees gestudeerd heeft. Gemêleerd gezelschap dus. We gaan 5 gerechten maken die we op een briefje moeten aankruisen. Vervolgens krijgen we allemaal een mandje en lopen naar de plaatselijke markt. Nok geeft uitgebreid uitleg over de kruiden, groenten, oliën,  vissauzen enz enz. Heel interessant, aangezien het aanbod hier nogal verschilt van onze markten. Bijvoorbeeld onze aubergines zijn groot en paars, hier klein en groengestreept. Ik bedoel maar.Op weg terug komen we nog langs wat schimmige barretjes waar meestal oudere, vaak dikkige mannen zitten met een (te) jong Thais meisje. Jammer, maar ook dat is helaas Thailand. We gaan nu eindelijk koken en onze gerechten voor vandaag zijn Fried cashuwnut with chicken, Spring roll, Chicken in cocunut milk, Noodle with chicken en Deep fried banana. Na elk gerecht kom je bij elkaar zitten om samen je gerecht gelijk op te eten. Geweldig bedacht, maar naar 3 gerechten kakken we allemaal een beetje in. Ook daar is aan gedacht, we krijgen een lekkere pauze waarin we even kunnen gaan liggen, ja echt. Daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Han en Fons komen net op dat moment even kijken.......en zien ons heerlijk op de grond liggen. Verwarring alom. We koken s middags verder en moeten flink aan de bak voor de curry! Pepers hakken, vijzelen, knoflook en gember en citroengras fijn choppen . Pff, maar het resultaat is ernaar. Heerlijk! We sluiten af met fried banana met ijs en worden weer netjes naar huis gebracht. Wat een heerlijke en leerzame dag was het. De mannen hebben een beetje geshopt, een rugzak geruild ivm kapotte rits en gechild. Wij hoefden geen warm eten meer, dat mag duidelijk zijn!Morgen met het vliegtuig op weg naar het eiland Ko Samui in het zuiden, waar we alle ervaringen een beetje zullen laten inwerken, onder het genot van een drankje bij het zwembad of in de zee. Kap koen kaaaaa (alvast bedankt voor het lezen).

• 22 Juli 2014 - 16:36

Gert:

Hmm, eerst moet je je eigen eten kopen, daarna klaarmaken en opeten en dan verplicht gaan liggen om ervan uit te rusten: wát een vakantie;)

• 22 Juli 2014 - 16:59

Corien:

Leest lekker weg, jammie. Ik ben jaloers, ga zo snijbonen snijden...
    Geniet nog er van. Ik stuur berichtje ook even door naar Maarten en Judith.
    Xxx

• 23 Juli 2014 - 19:29

Ruud:

ha, klinkt lekker. Ik denk aan de pollepel .....Wanneer ga je dit thuis voor ons klaarmaken?

• 24 Juli 2014 - 07:26

Edith:

Haha ruud, goed idee! Ook met het rusten tussendoor zeker?