1e dag River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu 1e dag River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Familie Morsman - WaarBenJij.nu

1e dag River Kwai

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Familie

13 Juli 2014 | Thailand, Kanchanaburi

1e dag Kanchanaburi
Gitseravond helaas had ik teveel gekruid gegeten, dus even rustig aan doen en vroeg naar bed gegaan. Edith, lisa en Fons hebben s, nachts samen nog wel de laatste wedstrijd van het NL elftal bekeken op de hotelkamer, echter Fons viel telkens in slaap. Hij heeft dus niet veel gezien.
Vanmorgen om een uur of 10 de wekkers gezet. Lekker samen even ontbijten, spullen ingepakt en met de tuktuk van het hotel richting de rivier.
Via de boot, en een klein ritje met een taxi (3 man op achterbank met rugzak op schoot, en 1 man opgepropt voorin) naar station Bangkok Noi. Een klein stationetje aan de west kan te van de rivier.Er lopen meerdere mensen rond op zo,n stationnetje.1 zit achter de kassa, weer een andere is de baas, 1 man is van de Security, 1 mannetje bedient de groene en rode vlag (groen is sein dat de trein mag rijden, en de rode, je raad het al, moet de trein stoppen).de vlag word dan netjes horizontaal gehouden richting het spoor, en de bedienaar staat dan straks in de houding. Noord Korea???
De trein bestaat uit een 4 tal wagons, model trein NL jaren 50. Alle ramen staan wijd open, en er zitten geen deuren in. Je kan dus zo uitstappen.Geen probleem. De trein rijd niet erg hard. Ik gok op zijn hardst een km of 50...
Tussen de spoorrails en de begroeing zit vaak 0 cm speling. Ook afdakjes van hutjes e.d. Staan straks tot het spoor.Gevolg is dat je hoofd niet te ver naar buiten moet komen, want dan krijg je wel een probleempje met de ronde vorm van je hersenpan.
De trein vertrok volgens spoorboekje strak om 1355. Aankomst echter niet om 1625, maar om 1800 uur.Onderweg stonden we gewoon ergens een 30 minuten stil op een dood spoor, zonder dat we wisten waarvoor. Ernaast was een marktje, waar menig Thai heen ging voor wat eten e.d.Net voordat Edith en Fons hun bestelling bij de lokale wokkok geplaatst had, moetsen we de trein in.We stonden blijkbaar te  wachten op de tegemoedkomende trein die over dat enkele spoor reed. Aha.
Bij aankomst met een tax vervoert naar ons ressort. Jaja, lekker luxe.Ps. Taxi was een pickup truck met een soort kooi achterop.
Mooi ressort. Zwembad, mooie kamers, erg veel personeel die strak in pak de gasten te woord staan en de bediening doen in het restaurant.Normaal reizen we low budget, dus dit is wel even wennen.Net uitgebreid gegegeten en nu lekker slapie doen.
Morgen een relax dag en alvast plannen maken voor dinsdag en eventueel woensdag.Hier vlak bij is de "Bridje over de river kwai". De dodenspoorlijn waar erg veel krijgsgevangenen gesneuveld zijn.Er schijnt een museum te zijn en uiteraard een begraafplaats.
Ook is er een natuurgebied  met de Erawan waterval waar de taxi chauffeur ons ook wel heen wilde rijden voor 1000 bath (22 euro). Maar even onderzoeken of dit wel een normaal tarief is in Thailand.

• 14 Juli 2014 - 17:36

Ruud:

Ha familie, net jullie verslag ontdekt. Mooie belevenis deze reis! Ik heb de waterval even opgezocht op internet, moet zeggen dat het er prachtig uitziet! En er is natuurlijk een museum bij de bridge, ben benieuwd hoe jullie die ervaren. Veel plezier!